Newsletter 19. 5. 2025 – zápis ze schůze delegátů
Schůze delegátů 14.5.2025
Pedagogický sbor: Lenka Krummerová, Jakub Hankiewicz, Lukáš Doležal, Ema Valeriánová, Hanka Sobotovičová, Anna Kroupová
Výbor: Lenka Lovicarová, Lucie Pavlásková, Marie Čermáková
Delegáti: Marie Čermáková – Howliti, Barbara Pertold-Gebicka – MTČ, Lubomír Mazal – MTB, Eliška Žáčková – MTM, Věra Filipcová – MTZ, Anastázie Nováková – Graniti, Linda Franclová – MTF, Karolina Fikrle – MTŽ.
Z vašich tříd přišly tyto podněty, které jsme společně prodiskutovali. Na některé jsme získali odpověď hned, některými se budeme zabývat více do hloubky na valné hromadě, která se koná 18. 6. 2025.
- Bude se vracet Hanka Čakarmišová? – s Hankou se počítá, vše vypadá optimisticky, příští školní rok je stále v řešení.
- Jaké bude personální obsazení v MTB pro příští rok? – personální obsazení tříd je jedním z hlavních témat celého montessori oddělení, které se teď aktuálně řeší. Vše je tedy v procesu.
- 1. trojročí a informatika (děti mají hodinu týdně, kdy většinou pracují u počítače) – děkujeme za podnět, současný stav není ideální, koncepčně se zpracovává a mělo by dojít ke změně. Proč mají děti v prvním trojročí informatiku? I když ji RVP nevyžaduje, my ji v ŠVP máme. V informatice jde o průřezová témata, jako třeba digitální kompetence, práce se zdroji, s kyberbezpečností atp. Cílem je nastavit to tak, aby byly děti připravovány smysluplnou formou. Jsme v začátcích a toto téma rozvíjíme.
- Jak bude monte reagovat na “zrušení odkladu”. Bude případně personálně navyšovat, aby „ošetřilo nezralé děti“? – Budeme reagovat, až situace nastane. Máme nástroje, jak s tím pracovat. V každé třídě mohou být tři dospělí, tedy učitel + 2 asistenti, což u nás v současné době už většinou je, k navyšování tedy dojít nemůže.
- Jaké konkrétní kroky plánuje monte sekce v podpoře implementace nového revidovaného RVP? – revize nám v podstatě vychází vstříc, protože do velké míry kopíruje to, jak ve škole pracujeme. Samozřejmě budeme upravovat ŠVP, ale v životě školy to nebude příliš velká změna.
- Existuje rozpis venkovní učebny, aby první trojročí mohlo chodit na výuku ven? – to asi není úplně překážka, aby třídy mohly chodit ven. Problém bychom spíš viděli v tom, že mají složitě poskládaný rozvrh s přesuny na anj, tv atp., takže může být někdy složité se s celou třídou vypravit ven. Na příští rok se plánují změny v rozvrhu. Nicméně první trojročí chodívá na velké přestávky ven (tedy pokud děti chtějí tuto možnost využít, je to dobrovolné).
- Mohou rodiče doprovázet třídu na akci? – mohou, nicméně nemohou nahrazovat zákonem daný počet pedagogických pracovníků. Např. v MTŽ jedna maminka pro třídu připravila výlet a bude dělat průvodkyni.
- Jak to bude s montekluby pro příští rok? – řeší se při sestavování rozpočtu. Budeme informovat na valné hromadě.
- Některé děti si stěžují, že je v MTZ hluk. Co s tím? – Ve třídě proběhlo několik náslechů, vypomáhali tam i asistenti z jiných trojročí a tato informace se nepotvrdila. Třída je v tomto ohledu standartní. Nicméně je možné, že některé děti jsou citlivější, a proto by bylo dobré zkusit tuto situaci řešit individuálně např. na tripartitách a hledat cestu, co dítě potřebuje pro to, aby se mu ve třídě dobře pracovalo.
A jak je to s asistenty a mentory?
Mentor – každý nový učitel má svého uvádějícího učitele, má svého mentora a podporu poradenského pracoviště. Zároveň mají pedagogové pravidelné týmové supervize, nadstandardní je u nás možnost individuálních supervizí, což učitelé v případě, že řeší nějaké pracovní téma využívají. Na náslechy do tříd dochází zástupci poradenského pracoviště. Noví učitelé i ti, kteří mění roli (např. přesun do jiného trojročí) mají velmi nadstandartní péči.
Jak se pozná, že dítě potřebuje podporu? – Často mívá učitel intuici, že není něco v pořádku. Pokud se mu něco nezdá, jde se poradit se speciální pedagožkou Petrou Prajsovou. Ta také dochází v prvním trojročí do tříd na tzv. depistáže. Též se spolupracuje se školní psycholožkou. Znakem speciálních potřeb žáka může být např. zhoršení prospěchu či chování. V poradně mu udělají diagnostiku a dají doporučení pro práci s dítětem.
Jak funguje podpora? Záleží na daném problému. Někdy se s dítětem pracuje individuálně, někdy je podporováno v soustředění atp. Využívají se různé techniky. P. Prajsová má asistenty na starosti, mají školení, pravidelné schůzky.
Jak získat do třídy dalšího asistenta? Asistent se získává na dítě se stupněm podpory 3 a vyšší, ale s tím, že ve třídě mohou být max. dva asistenti. Nicméně se jedná o asistenta pedagoga, jde o formu inkluze, na první pohled totiž nepoznáte, kdo má podporu, všechny děti pracují. Důležitá je ale také tzv. „trojnožka“ – spolupráce rodič-učitel-dítě.
Školní psycholožka – spolupráci se školní psycholožkou p. Kolenatou si všichni velmi pochvalují, nicméně protože je ve škole jen jeden den v týdnu, je velmi vytížená. Bohužel toto nemáme šanci ovlivnit. Do budoucna by se nám líbilo mít školního psychologa jen pro nás.
- Vánoční akce – vánoční jarmark bývá velmi intenzivní, to asi vnímají všichni. Až se jako škola oddělíme, můžeme si najít vlastní řešení.
- Zahradní slavnost: výběr tématu + její záznam – téma většinou vybírá Martina Rybová ve spolupráci s dětmi. Co se na stánku jednotlivých tříd prodává je v režii každé třídy. Mnozí to vnímají jako „společnou večeři“ 😊. Zaznamenali jsme poptávku po větším množství slaných jídel.
- Užívání chytrých telefonů ve 3. trojročí, při výuce i mimo výuku. Co když dítě nemá chytrý telefon ve 2. trojročí – děti mají mít telefony vypnuté v aktovce, mohou je použít pouze na vyžádání učitele. Ve druhém trojročí se s mobilními telefony ve výuce nepracuje. Ve třetím trojročí se používají občas pro zpestření výuky na Kahoot atp. To ale mohou děti hrát třeba ve dvojicích…
- Jak to bude s rozpočtem, máme obavy z nárůstu poplatku – děláme vše pro to, aby se poplatky zvyšovat nemusely, ale jak bylo na loňské valné hromadě avizováno, pravděpodobně se tomu nevyhneme. Na školní akce je možno žádat u p. ředitelky podporu z Fondu solidarity, který zřídila městská část. Máme s tím velmi dobrou zkušenost.
- Kde mohou děti čekat na kroužky, pokud nemají družinu? – v respírku být nemohou, protože tam není dozor. V knihovně dozor je, tak tam mohou trávit čas. Pokud někdo potřeboval dítě ze 4. třídy umístit do družiny a zažádal u p. ředitelky, tak mu letos bylo vyhověno.
- Kdy se dozvíme, jak budou děti rozděleny do dalších trojročí? – bude se vědět na konci května, do té doby na to téma probíhají schůzky, začátkem června se zveřejní.
- Přijímačky na střední – jak to dopadlo? – Většina našich deváťáků se dostala na školu, kam chtěla (první volba). Jeden žák se na vybrané školy nedostal, o jedné žačce nemáme informace.
- Oddělení Monte od klasiky:
- Oddělení naší sekce je v úplném počátku, jako bychom oznámili „těhotenský test“, nicméně jsme chtěli, abyste byli informováni od samého počátku. Je zpracován záměr a dolaďujeme ho ve spolupráci se školským odborem. Po dopracování záměru nás čeká několikastupňový schvalovací proces. Až pokud bude záměr finálně zřizovatelem schválen, budeme zpracovávat žádost o vzniku samostatného právního subjektu (nové školy).
- Rok trvá příprava, zhruba další rok se vyřizuje žádost na ministerstvu. Na konci prvního roku se musí funkčně oddělit prostory v budově školy, ve které budeme zatím zůstávat.
- Hledají se nové prostory, ale toto je otázka na mnoho let. Když všechno půjde dobře, odhadujeme to na cca 7 let.
- Proč to děláme? Hlavně kvůli koncepční a rozpočtové nezávislosti. V současné době je to na kompromisu mezi oběma větvemi, kde si každá chce jít svým směrem. Také si nemůžeme rozpočet školy nastavit tak, aby to odpovídalo našim potřebám. Inspekce tlačí na certifikované učitele, ale kdo to zafinancuje, když jsou kurzy tak drahé? Chtěli bychom rozpočet nastavit tak, aby to fungovalo pro nás. Např. máme omezenou možnost grantovat. P. ředitelka čerpá z šablon, s ostatními granty nemá dobrou zkušenost, a tak o ně nechce žádat, což respektujeme. Na ní totiž pak doléhá zodpovědnost za plnění a proúčtování grantů.
- S osamostatněním souvisí i otázka spádovosti. Monte oddělení by tak mohlo být pro celou Prahu 6 a my bychom si mohli nastavovat kritéria pro přijetí. Tedy třeba i přitáhnout rodiny, které chtějí jít za montessori systémem.
- Cestu nám prokopává waldorfská škola. Na Beránku se oddělili v tomto školním roce – máme jejich reflexi, hodnotí to hlavně pozitivně.
- VŠE PODROBNĚJI PROBEREME NA VLANÉ HROMADĚ.
- Poděkování – děkujeme, že oceňujete projektové středy i průběh buddy programu pro šesťáky.